Zazen

Nu doar citind cărţile putem obţine întelegere, trebuie să practicăm asiduu zazen.Za , înseamnă a sta aşezat; zen, înseamnă a medita , a te concentra.  Zen în japoneză, Chan în chineză, Dhyana în sanskrită. Stai aşezat precum Budha sau Bodhidharma ( padmasana şi sidhasana).

Posturi :

Sunt cîteva poziţii folositoare meditaţiei, folosite de mii de ani.
  1. Lotus  - este poziţia cea mai folosită. 
  2. Sidhasana – este a doua poziţie folosită, şi una din cele , mai uşoare.
  3. Seiza –aşezat pe picioare, este o postură tradiţională japoneză, şi poziţia preferată de mine.
  4. Aşezat pe scaun – este poziţia cea mai uşoară dar şi cea mai periculoasă, atunci când te fură somnul în timpul meditaţiei.

În zazen, nu trebuie să ne gândim la nimic. Nu trebuie să existe decât concentrarea asupra posturii. Zazen este fără țel.

Practica zazen

Ambianța

– să fie calmă, senină, liniștea cât mai perfectă posibil. Nimic nu trebuie să ne atragă privirea, pentru ca spiritul sa nu fie distrat.

Poziția

După ce te aşezi  într-o poziţie, apleacă partea superioară a corpului la un unghi de 45 de grade, în faţă, în spate, la dreapta şi la stânga. Te ajută să-ţi găseşti centrul sau poziţia echilibrată.
Inspiri şi expiri lent şi profund de 3-4 ori. Limba presează cerul gurii.

Cum încep :

  • Primul pas : numărătoarea respiraţiei .
  • Expiri .
  • Inspirând, începi să numeri, unu. Inspiri cât permit plămânii fără să forţezi.
  • Expiri, continuând numărătoarea, doi. Numeri doar inspirul şi expirul.
  • Când ajungi la 10, continuă numărătoarea de la 1, 2....10. Numărătoarea o faci mental.

  • Pasul doi : urmărirea respiraţiei.
  • În această practică, urmăreşti propria ta respiraţie cu ochii minţii. Este o tehnică simplă, dar care necesită o atenţie sporită.

Scopul acestor două exerciţii, este să te ajute să linişteşti mintea, să o goleşti de gânduri. Să fii atent. Doar atent. Stai aşezat în postură, atent. Dacă apar ganduri, imagini, amintiri etc , lasă-le să  treacă, aşa cum au venit. Nu încerca să le opreşti. De cele mai multe ori, urmărirea respiraţiei, te goleşte de orice activitate mentală, aşa cum o cunosc oamenii.  E o stare modificata de conştiinţă.

ZAZEN

  • Cu picioarele încrucișate.
  • Pune piciorul drept, cu talpa în aer, pe coapsa stângă și apoi, la fel, piciorul stâng pe coapsa dreaptă. Asta e poziția lotus.( kekkafusa în japoneză ).
  • Daca nu poți kekkafusa, execută poziția pe jumătate ( hankafusa ).
  • Piciorul stâng pe sol, piciorul drept pe coapsa stângă. În lotus, genunchii să atingă solul. Coloana vertebrală să fie dreaptă.
  • Dacă kekkafusa sau henkafusa sunt imposibile, stai într-un fotoliu, cu spatele drept, fără contact cu speteaza, tălpile pe sol.
  • Abdomenul destins și trunchiul stabil.
  • Mâna stângă , cu palma în aer, se odihnește în palma mâinii drepte, degetele mai au un contact lejer între ele. Mâinile trebuie să atingă stomacul. Coatele nu trebuie lipite de corp, brațele cad natural.
  • Gura este închisă, fără crispare, dinții se ating, obrajii nu trebuie să fie umflați.
  • Ochii sunt deschiși, privirea natural, cam la un metru în față . Privirea trebuie să rămână fixă.
  • Atenția nu trebuie purtată pe obiectele din câmpul vizual, vederea trebuie să fie fără obiect.
  • În mod obișnuit, zazen-ul se face cu fața la perete.
  • Deci : coloana dreaptă, nasul să fie în planul vertical transversal, bărbia retrasă, capul drept. Umerii cad natural, abdomenul destins.

Respirația

  • trebuie să fie naturală, întotdeauna aceeași în zazen și în kin hin .
  • Inspirația – profundă, fără să numeri .
  • Expirația – lentă și profundă.

Spiritul

– trebuie să abandonăm fixarea asupra lucrurilor bune sau rele, trebuie să oprim toate ideile.

Kin hin (mersul )

– dupa o ședință de zazen, picioarele sunt înțepenite și dureroase. De aceea, după 10 – 20 minute de zazen, trebuie efectuată o scurtă ședință de mers ( kin hin ).

Execuție

  • În picioare.
  • Se închide mâna stângă, cu degetul mare în interior.
  • Se plasează această mână cu palma către sol, pe plexul solar, rădăcina degetului mare, fiind în contact cu pieptul.
  • Mâna dreaptă se plasează pe mâna stângă, plat, antebrațele sunt în linie, coatele la orizontală, privirea e la trei metri în față.
  • Mergem cu piciorul drept și avansăm o jumatate de picior, făcând o respirație completă ( inspirație și expirație ), piciorul punându-se pe sol, la sfârșitul expirației.

Durata antrenamentului normal: zazen se face 45 minute si kin hin 10.

 

Vrei o comunitate yoga online? Apasa aici!

Copyright|Ungureanu Mihăiţă Daniel| 2005-2017