Sunt patru poziţii în care se practică meditaţia: în picioare , aşezat, întins şi în mers. 

    Meditaţia în mers  sau cankama în pali.

    Pentru mulţi, este mai uşoară meditaţia în mers, pentru că o găsesc mai naturală decât meditaţia într-o poziţie aşezat. Când sunt într-o postură  de meditaţie, se simt grei, încordaţi, sau uşor de disturbat.  Mintea lor nu se poate calma. Dacă faci parte dintre ei, nu persevera ; încearcă altceva  şi schimbă postura.  Toate cele patru posturi de meditaţie, sunt doar tehnici, metode  de dezvoltare şi antrenare a minţii. În trecut, călugării practicau intens meditaţia în mers ; de dimineaţa până seara . Când oboseau, se aşezau pe o păturică, chiar acolo, pe calea de meditaţie, şi dormeau.  Când se trezeau,  începeau meditaţia în mers. Practic , trăiau pe calea meditaţiei. În occident, nu se cunoaşte o asemenea tehnică, de meditaţie în mers.
    Beneficii
    Dezvoltă  rezistenţa la mers pe distanţe mari,  ajută digestia, este bună pentru sănătate în general,  dezvoltă concentrarea mentală. Dezvoltând  practica meditaţiei în mers, ajungi să fii atent în prezent. Oriunde mergi, la cumpărături, la plimbare etc, eşti atent doar la ceea ce faci.
    Pregătire pentru meditaţia în mers
    Este recomandat pentru începători, să exerseze pe un drum mai scurt ;  14 paşi sunt  ok. Dacă începi meditaţia în mers afară, caută un loc retras, în care nu o să te disturbe nimeni. Ideal  este o alee retrasă în parc, un drum de ţară, care nu permit o vedere largă.
    Tehnica
    În picioare,desculţ; spatele drept, la capătul drumului. Pune mâna dreaptă peste mâna stângă în faţa ta , la nivelul pelvisului. Nu exersa cu mâinile la spate. Determină cât timp exersezi : 30 , 60 minute sau mai mult. Privirea în jos, la 1 – 1,5 metri. Nu te uita în jur la diferite obiecte care să-ţi distragă atenţia. Încearcă să simţi solul de sub picioare.  Ce înseamnă asta?  În timp  ce mergi, dirijează toată atenţia spre solul pe care calci, spre senzaţiile provocate de contactul cu el, şi mergi mai departe. De la începutul mersului,  senzaţiile se schimbă. Ridici piciorul şi cobori piciorul , în contact cu solul, şi noi senzaţii apar. Fii atent la aceste senzaţii. Cu fiecare nou pas , experimentezi noi senzaţii şi cele vechi dispar. Întreaga atenţie să fie pe senzaţii.  Senzaţie vine, senzaţie pleacă.   Uşor, uşor, mintea se goleşte de gânduri , de toate planurile şi proiectele care fac frumuseţea lumii înconjurătoare greu de perceput. Cum mă deplasez?  Natural , nici prea rapid, nici prea  lent. Dacă te deplasezi rapid, o să-ţi fie dificil să te concentrezi pe senzaţiile care vin şi pleacă. Totuşi, la început, mergi foarte încet, până te înveţi să stai în prezent cu fiecare pas.   Când ajungi la capătul drumului, te întorci lent şi, cu mintea fixată pe simplul act al deplasării, începe să mergi spre celălalt capăt de drum. Exersând, apare calmul. Când apare starea de calm, te opreşti şi laşi mintea să experimenteze acest calm. Asta e passaddhi.

    Atenţie !

    Meditaţia în mers, este complementară celorlalte tehnici de concentrare şi meditaţie. Începi o sesiune de concentrare în postură şezând ( focalizare a atenţiei),pauză ,meditaţie în mers, pauză, concentrare în postură şezând ( vizualizare ).

     

    Vrei o comunitate yoga online? Apasa aici!

Copyright| Ungureanu Mihăiţă Daniel|2005-2017